0 Should Singapore ban the BlackBerry too?


Bulan lalu, negara-negara termasuk India, Lebanon, Arab Saudi, dan Uni Emirat Arab menjadi berita utama antarabangsa ketika kerajaan mereka mulai mempertimbangkan melarang BlackBerry di mana-mana.
Keprihatinan utama mereka? Bahwa enkripsi kuat smartphone's data yang dapat digunakan sebagai cover untuk aktiviti keganasan dan jenayah.
Dengan kerajaan terkini untuk mempertimbangkan langkah serupa yang Indonesia, saya mulai bertanya-tanya apakah ini debat global mengenai teknologi dan pengaruhnya terhadap keselamatan nasional yang akan mempengaruhi Singapura.
Untuk mendapatkan kejelasan tentang masalah ini, saya beralih kepada ahli keselamatan yang terkenal di dunia dan bekas chief technology officer dari Enterasys Networks, Richard Bussiere.
Dia mengatakan Research in Motion (RIM) - syarikat Kanada di belakang Blackberry - telah dirancang penyulitan data smartphone mereka "perisian tersebut bahawa akan hampir tidak mungkin bagi kerajaan pun untuk mengintip pada email pengguna, bahkan jika mereka mempunyai kuasa undang-undang untuk melakukannya .
Hal ini membuat penggunaan peranti BlackBerry merupakan masalah keselamatan negara sangat nyata di Singapura jika pengganas memanfaatkan mereka.
Tapi masalah ini memunculkan dilema lebih dalam: Adakah kerajaan telah terlepas akses kepada komunikasi kami, disulitkan atau sebaliknya?
"Aku akan mengatakan tidak. Harus ada proses undang-undang yang harus diikuti untuk memastikan bahawa kerajaan mempunyai alasan yang sah untuk mengakses saluran komunikasi tertentu, dan mengelakkan pengawasan carte-Blanche, "kata Bussiere.
"Apakah mungkin untuk memantau semua komunikasi dalam usaha untuk mengelakkan kegiatan pengganas? Aku akan mengatakan bahawa, mengingati tipis kelantangan komunikasi hari ini, ini akan menjadi mustahil. Pemantauan ini harus dipersempit kepada orang-orang cenderung untuk menjadi berkesan.
"Akhirnya, jika penjahat menduga bahawa saluran komunikasi mereka sedang dipantau, mereka hanya akan mengubah saluran.Sebagai contoh, kalau sampai diketahui bahawa perkhidmatan Blackberry sedang dipantau, mereka hanya akan mengubah taktik dan menggunakan perkhidmatan lain, "katanya.
Jadi diberikan kawalan pada Blackberry di negara-negara tersebut di atas, bagaimana pengaruhnya terhadap komunikasi dengan pengguna BlackBerry dari Singapura?
Bussiere menjelaskan bahawa kesan pada pengguna akhir di Singapura tidak akan berdampak signifikan.
"Mungkin ada beberapa risiko yang sangat kecil yang sensitif komunikasi perniagaan boleh dikompromikan saat bepergian ke negara yang dikenali akan memantau lalu lintas BlackBerry, tapi itu hanya akan menjadi kes untuk transaksi perniagaan yang sangat tinggi-profil yang melibatkan kepentingan nasional, dan bahkan kemudian individu perlu secara khusus disasarkan, "katanya.
Tapi hal-hal yang bisa lebih buruk: Jika senario terburuk seperti larangan kebangsaan di negara-negara di atas tidak berlaku, pengguna BlackBerry yang musafir mungkin ada perkhidmatan mereka disekat apabila roaming.
Sejak masalah ini dibuat gelombang, RIM telah dengan berhati-hati threading garis halus antara keselamatan memuaskan keperluan kerajaan sementara meyakinkan pengguna bahawa privasi mereka dipenuhi.
Menurut Bloomberg, situasi saat ini kelihatan seperti ini:
RIM mempunyai sistem pemantauan yang India ujian selama 60 hari yang akan membolehkan badan keselamatan untuk mengintai di messenger BlackBerry dan perkhidmatan enterprise mel.Arab Saudi regulator telah melarang perkhidmatan tersebut sejak bulan Ogos 10.Emiriah Arab sedang melakukan perundingan dengan RIM untuk mengelakkan berhenti dari perkhidmatan BlackBerry dari Oktober 11.Menurutmu, apa yang harus lakukan Singapura BlackBerry?
Benjamin Koe adalah pengasas media sosial pembekal penyelesaian monitoring, JamiQ. Dia sebelumnya menjadi perunding sebuah syarikat hubungan masyarakat global, dan sebelum itu seorang wartawan teknologi
 

kkawan blogspot 2013 Copyright © 2013 - |- Template created by PaksuTrubo - |- Powered by Blogger Templates