|
Tuntutan Bayaran Balik Pinjaman Pelajaran 1. Sepertimana yang tertakluk di dalam Perjanjian Tabung Pinjaman Pelajaran (TPP), semua pelajar yang menerima pinjaman TPP adalah dikehendaki membayar balik wang pinjaman kepada KERAJAAN setelah pelajar menamatkan pengajian / berhenti. Pelajar yang telah tamat pengajian perlu membayar balik selepas 6 bulan tamat pengajian atau mendapat pekerjaan ,yang mana terdahulu (Fasal 3 Perjanjian Tabung Pinjaman Pelajaran) 2. Bagi kes pelajar yang berhenti, atau melakukan pelanggaran terhadap Perjanjian Tabung Pinjaman Pelajaran (TPP),Fasal 11 menyatakan bahawa pelajar dan penjamain adalah bertanggungjawab untuk membayar balik pinjaman tersebut dalam tempoh 60 hari.Surat tuntutan bayaran balik akan dikeluarkan serta-merta setelah KPT menerima status terkini pelajar dari pusat pengajian. 3. Pelajar dikehendaki membayar balik keseluruhan pinjaman yang telah diterima setelah menerima PERTUKARAN / KEMASKINI ALAMAT Berdasarkan Fasal 16 Perjanjian Pinjaman Pelajaran , pelajar adalah bertanggungjawab untuk mengemaskini alamat tetap / surat-menyurat pada semester akhir pengajian untuk memudahkan urusan surat-menyurat dan penghantaran resit. Kerjasama pelajar dalam perkara ini adalah penting bagi mengelakkan masalah Jika pelajar telah bertukar alamat setelah tamat pengajian atau tidak menerima Tel : 03-8884 4600 (Unit Penguatkuasaan dan Bayaran Balik). E-mel : enforcement@... Pelajar boleh mencetak borang kemaskini alamat dan hantar ke Bahagian Biasiswa untuk proses kemaskini. Sila rujuk pada tajuk "Muat Turun Borang Berkaitan" di bawah. BAYARAN BERMASALAH (PENTING) · Wang pos/kiriman wang/bank draf/cek tidak lengkap. Unit Penguatkuasaan Dan Kutipan Bayaran Balik telah menerima beberapa wang pos / bank draf / cek di mana nama dan kad pengenalan pelajar tidak ditulis di belakang wang pos / bank draf / cek tersebut. Keadaan ini telah menyebabkan kesukaran KPT untuk mengenalpasti pelajar yang membuat bayaran berkenaan. Pelajar yang telah membuat bayaran melalui wang pos / bank draf / cek tetapi masih belum menerima resit pembayaran dipohon supaya menghubungi unit ini untuk membuat semakan. · Wang pos/kiriman wang/bank draf/cek tamat tempoh. Untuk makluman,tarikh luput wang pos / bank draf / cek adalah 3 bulan dari tarikh pembelian. Wang pos / bank draf / cek yang telah luput perlu dikembalikan kepada pelajar untuk ditunaikan di pejabat pos dan pelajar perlu membuat wang pos / bank draf / cek yang baru atau menggunakan cara bayaran yang lain. KPT tidak akan bertanggungjawab di atas kesilapan yang dilakukan pelajar. Sebagai alternatif, pelajar boleh memilih kaedah bayaran seperti kaunter dan online. · Kesilapan membuat pembayaran kepada agensi lain. Pihak Unit Penguatkuasaan dan Kutipan Balik juga menerima aduan daripada peminjam yang tidak berpuas hati kerana bayaran mereka tidak dikemaskini. Hasil semakan mendapati pembayaran dibuat kepada agensi lain seperti PTPTN,PTPK dan lain-lain. Sebagai peringatan, pelajar perlu menyatakan bahawa tujuan bayaran balik tersebut ialah’Bayaran Balik Pinjaman Pelajaran KPT’. RESIT PEMBAYARAN 1. Resit rasmi hanya akan dikeluarkan kepada pelajar yang telah membuat bayaran melalui wang pos, kiriman wang, cek, bank draf dan bayaran tunai di kaunter Bahagian Biasiswa sahaja. 2. Pelajar yang memilih kaedah bayaran secara potongan gaji, bayaran tunai di kaunter BIMB dan Pos Malaysia, ATM BIMB, pos online serta perbankan internet di BIMB tidak akan menerima resit rasmi dari KPT .Slip bayaran berkaitan adalah diterima sebagai bukti pembayaran dan rujukan. 3. Bagi peminjam yang membuat potongan gaji, anda dinasihatkan supaya merujuk kepada majikan untuk menyemak nombor resit berkaitan pada setiap bulan. Sila maklumkan kepada kami jika lejar individu tidak dikemaskini mengikut nombor resit yang telah dikeluarkan kepada majikan anda. 4. Semakan bayaran boleh dibuat melalui "Sistem Semakan Penyata Biasiswa / Pinjaman KPT" di laman web utama KPT. GANTIRUGI PINJAMAN (TEMPOH 60 HARI) Bagi pelajar yang tidak menamatkan pengajian atau berhenti dikehendaki membuat bayaran gantirugi pinjaman secara sekaligus (lump sum) dalam tempoh 60 hari dari tarikh surat tuntutan. Walau bagaimanapun, permohonan untuk membuat bayaran secara ansuran boleh dipertimbangkan dengan mengemukakan alasan yang kukuh. Pelajar yang berhenti (sijil) kerana mendapat tawaran sambung belajar (diploma/ijazah) boleh memohon penangguhan dengan memehuni syarat-syarat penanguhan yang telah ditetapkan. Sila semak syarat-syarat tersebut di bawah tajuk "Penangguhan Bayaran Balik Pinjaman 1. Pelajar gagal menamatkan pengajian atau 2. Menukar program/institusi pengajian tanpa persetujuan bertulis Kerajaan. Hanya terdapat TIGA kekecualian dibenarkan iaitu : 1. Pelajar menamatkan pengajian untuk menyambung pengajian ke peringkat lebih tinggi. 2. Pelajar hilang upaya kekal (peringkat tidak boleh bekerja) 3. Pelajar meninggal BAYARAN SECARA ANSURAN Pelajar yang tamat pengajian perlu membuat bayaran mengikut jadual bayaran yang telah ditetapkan. Sekiranya pelajar gagal menjelaskan bayaran dalam tempoh yang ditetapkan, tempoh bayaran tidak akan dilanjutkan. Surat Peringatan akan dikeluarkan sekiranya tidak menerima apa-apa bayaran dalam tempoh 6 bulan selepas tarikh surat tuntutan. PENANGGUHAN BAYARAN BALIK PINJAMAN Penangguhan bayaran balik pinjaman Tabung Pinjaman Pelajaran (TPP) akan dipertimbangkan berdasarkan situasi-situasi seperti yang berikut:
Syarat kelulusan Permohonan Penangguhan Permohonan penangguhan hanya akan dipertimbangkan jika perkara di bawah dipenuhi: i. Surat tawaran sambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi (diploma/ijazah pertama) yang telah disahkan;dan ii. Kad matrik (diploma/ijazah pertama) yang telah disahkan;atau iii. Surat pengesahan dari pihak institusi pengajian (diploma/ijazah pertama) yang mengesahkan pelajar tersebut adalah pelajar di institusi tersebut. Surat tersebut perlu menyatakan peringkat pengajian, tempoh pengajian dan nombor telefon pegawai berkenaan. Syarat Kelulusan Penangguhan Permohonan penangguhan hanya akan diluluskan jika: i. Syarat permohonan penangguhan di atas dipenuhi dan ii. Membayar ansuran pertama sebanyak RM 125.00 atau ansuran tertunggak (sekiranya belum memulakan bayaran) dari tarikh mula bayar seperti di dalam surat tuntutan sehingga tarikh pendaftaran pengajian yang baru. Sila isikan Borang Permohonan Penangguhan ini beserta dokumen yang lengkap dan kembalikan ke alamat seperti di dalam borang tersebut. Permohonan penangguhan atas sebab-sebab selain daripada di atas akan ditolak secara automatik. Contoh alasan penangguhan yang tidak akan dipertimbangkan adalah seperti berikut:-
Walau apapun situasi yang dihadapi pelajar, penangguhan bayaran balik pinjaman TIDAK akan dibenarkan kecuali melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi (diploma / ijazah). Perkara ini dinyatakan dengan jelas di dalam perjanjian. Pertimbangan hanya boleh diberikan untuk mengurangkan ansuran bulanan. Pelajar akan menerima surat "Kelulusan Penangguhan" setelah memenuhi syarat-syarat penangguhan tersebut dimana jadual bayaran yang baru akan ditetapkan. Pelajar boleh menghubungi Encik Fuad untuk mengetahui maklumat penangguhan dengan lebih lanjut. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MUAT TURUN BORANG YANG BERKAITAN Sebarang urusan surat – menyurat boleh dihantar kepada : Bahagian Biasiswa, Kementerian Pengajian Tinggi, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62100 PUTRAJAYA. (u.p.: Unit Penguatkuasaan dan Kutipan Balik) Pegawai Yang Boleh Dihubungi :
|