3 Bagaimana Rahsia Resipi KFC Di Simpan


Bagi kaki wayang pasti sebelum tengok movie di tayangkan dengan pelbagai iklan. So good. Pernah dengar?Trademark untuk KFC. Tapi tahukah kamu bagaimana asal-usul KFC? Makanan fast food yang di gemari rakyat Malaysia hariannya. Makanan yang boleh menguatkan otot-otot lemak kembali aktif.


Fakta

Resepi rahsia KFC wujud pada tahun 1930-an ketika Harland Sanders menyajikan hidangan ayam kepada mereka yang berhenti berehat dekat stesen gas di Utara Corbin, Kentucky

Walaupun tidak pernah menyertai tentera pada tahun 1936, dia telah di beri kehormatan Kolonel Kentucky oleh gabenor sebagai mengiktiraf akan sumbangannya dalam masakan negara. 

Seterusnya Restoran Sanders di perluaskan. KFC melakukan pelbagai menu selama bertahun-tahun yang mana menyajikan sajian hasil gabungan 11 herba dan rempah ratus. 

Hakikatnya, hanya dua eksekutif yang mempunyai akses dan tahu formula kepada kewujudan resipi KFC yang mengabungkan 11 jenis herba dan rempah ratus. 
Bagaimana rahsia di simpan?
Semuanya berlaku di ruang pejabat KFC. Jika kamu ialah Tom Cruise dalam Mission Impossible, untuk mencuri resepi ini, itupun rasanya suatu yang mustahil di lakukan. Kenapa? 
Tidak semudah di sangka. Menurut Bo Dietl ahli keselamatan KFC, ruangan lantai, dinding dan siling semua di litupi konkrit 2 kaki tebal. Malah sensor dan CCTV yang beroperasi 24 jam serta pegawai keselamatan bersenjata yang di hubung terus ke bawah bilik kawalan. Kamu perlukan 2 orang dengan 2 kunci serta 2 nombor pin yang berbeza dan barulah kamu boleh melepasi sistem kawalannya. Cool.

"We fortified the ceiling and the floor around here with concrete bricks two feet thick," Dietl said. "We put in motion sensors also CCTV that's hooked up to security downstairs. They have 24/7 armed guys downstairs, so in the amount of 30 seconds you'll have somebody up here. Once in here, you have to have two people with two keys and two different PIN numbers, and that's what you have to have. This safe is bolted down and there is no way anybody can get in here unauthorized without us knowing about it."


Tapi apakah cukup untuk masih mencuri resepi tersebut? Dalam kes ini tidak. Sesetengah dari bahan di adun di satu lokasi berasingan. Setengah jam kemudian barulah semuanya di kumpul serta di gaul semula bersama ayam. Begitulah sejarah awal pengenalan KFC. Sekarang, tak pasti masih di amalkan atau tak cara ini. Sesiapa boleh jelaskan.

 

kkawan blogspot 2013 Copyright © 2013 - |- Template created by PaksuTrubo - |- Powered by Blogger Templates